Legenden
om Sankt Göran
(delvis från Legender från Sveriges medeltid)
Befolkningen i en stad som hette Selene hade fått
ett stort problem. Det fanns en sjö i närheten, och där bodde det en
drake. Den var stor och fruktansvärd, och ingen kunde rå på den. Än
värre var att stadsbefolkningen var tvingade att varje dag ge draken
två får till mat. Om draken inte fick sin vilja igenom dödade
han människor och åt och gick fram till staden och blåste en sådan
förgiftad dunst in över muren, att de som träffades av den, blevo
sjuka och dogo därav.
Så småningom hade fåren börjat ta slut. Man var
tvungen att ransonera. Nu fick draken bara ett får om dagen. Men
dessutom, och istället för får nummer två, blev man tvungen att
offra en människa varje dag. Vem det skulle bli drog man lott om. En
dag föll lotten på så vis att det blev kungen av Silenes egen dotter
som skulle offras till draken: Då vart konungen mycket bedrövad och
erbjöd sig att friköpa henne med guld och silver och halva sitt rike.
Men allt folket vredgades högeligen och ropade: "Alla våra barn
hava vi givit åt draken, och du har själv påbjudit denna lag.
Därför skall du hålla den, eller vi vilja bränna dig inne i ditt
hus."
Kungadottern
kunde slippa undan lika lite som alla de andra som tidigare hade
skickats iväg. Hon satte alltså på sig sina bästa kläder, fick en
guldkrona på huvudet, och gick iväg till sjön: Och med sådan sorg
och bedrövelse skildes jungfrun från sin fader och gick till sjön
för att bida, till dess draken skulle komma och uppäta henne. Och
folket stod vid staden och såg efter henne.
Det är nu legendens huvudperson dyker upp, den
tappre riddaren Göran. Han hade varit ute och ridit när han fick syn
på kungadottern, och nu undrade han varför hon stod där vid sjön och
var så ensam och sorgsen, eller som han uttryckte saken: "Stolts
jungfru, vad vill det säga, att du står här allena, sörjande och
gråtande?"
Hon förklarade hur det hela låg till. Men Göran
menade att hon inte hade någon anledning att oroa sig mera. "Ädla
jungfru, räds ej mer och var utan fruktan! Jag skall hjälpa dig i min
Herres Jesu Kristi namn."
Hon å sin sida framhöll att hon hade svårt att tro
att han skulle klara av att döda draken, och att det nog ändå var
bäst att han gav sig iväg så att han inte själv råkade illa ut.
Just då kom draken gående ur sjön, vred och fasansvärd, så att
jungfrun av räddhåga nästan dånade vid hans åsyn. Men Sankt Göran
gjorde korstecknet för sig och red emot draken och stack honom genom
halsen med sitt spjut.
Det är alltså detta ögonblick som syns här ovan.
Av alla avbildningar av helgon tillhör denna scen ur legenden om Sankt
Göran de mest vanliga. På många bilder använder Göran ett svärd
som vapen (till exempel är det så i Storkyrkan i Stockholm). Men här
är det just det vapen som talas om i legenden, ett spjut, som används.
Nu hade Göran alltså oskadliggjort draken. Sedan
sade han till jungfrun: "Kom nu i Vår Herres Jesu Kristi namn och
bind ditt bälte om hans hals!" Hon gjorde så och ledde draken
efter sig till staden som en spak och lydig hund.
Då folket såg draken komma, togo de till flykten.
Då ropade Sankt Göran och bjöd dem bida och sade: "Varen
oförfärade! Med Guds hjälp skall intet ont vederfaras eder. Vår
Herre har sänt mig hit, att jag skall frälsa eder från denne drake,
om I viljen hava en stadig tro på honom och alla låta döpa
eder." Och strax dräpte Sankt Göran draken.
Både kungen och hela folket, det vill säga
tjugotusen män, förutom kvinnor och barn, gjorde som Göran hade sagt.
De lät döpa sig till den kristna tron med en gång. Vad beträffar
draken så släpades den ut ur staden med viss möda. Den var nämligen
så enorm att man fick ta åtta oxar för att kunna dra den. Kungen
erbjöd Göran både guld och silver och andra dyrbarheter som tack för
det han gjort, men Göran ville inte ha något. Han sa att gåvorna
skulle ges åt de fattiga istället.
Så slutar berättelsen om Sankt Göran och draken,
men legenden är inte slut med det. Den fortsätter med att Göran red
vidare från Silene, och ända bort till Spanien.
Kommen till Spanien upptäckte Göran att de kristna
där tvingades att be till avgudar. När han protesterade mot det blev
han gripen av en person vid namn Dacianus, han var ståthållare hos den
romerske kejsaren Diocletianus. Göran blev torterad på alla möjliga
sätt, inte bara som straff för att han hade protesterat mot hur de
kristna behandlades, utan även för att han skulle förmås att själv
överge den den kristna tron.
Vilda djur fick riva honom när han satt fastbunden,
man strödde salt i hans sår, han fick dricka gift och blev satt på
ett hjul beslaget med vassa svärd. Men allt klarade han sig igenom
därför att han hade sin starka tro. När han lades i en panna med
sjudande bly satt han bara där helt lugnt och lovprisade Gud och kände
ingen hetta, bara svalka. Han lyckades i själva verket förstöra hela
det romerska templet genom att kalla på Gud, som skickade en åskblixt
och satte alltsammans i brand och gjorde så att jorden öppnade sig och
allt som fanns kvar av templet sjönk ner i avgrunden.
Till slut dog Göran ändå martyrdöden. Som ofta i
legender hinner (det blivande) helgonet i sista stund rikta några ord
till alla de som i framtiden skulle vända sig i sina böner till honom,
och som ofta i legender slutar berättelsen med att martyrens baneman
får sitt straff omedelbart och bokstavligen genom en blixt från en
klar himmel:
Dagen därpå bjöd Dacianus, att man skulle släpa
och draga Sankt Göran genom alla gator och sedan hugga av hans huvud.
Sankt Göran föll på sina knän och bad Gud, att alla de som åkallade
honom i sin nöd, skulle frälsas och räddas ur nöden. Då kom en
röst från himmelen och sade, att hans bön var Gudi täckelig och att
så skulle ske, som han hade bett. Och därpå vart hans huvud avhugget.
Men Dacianus, som lät pina och halshugga honom, blev uppbränd av en
ljungeld. |