Scoutrörelsen startade i England 1907
Upphovsmannen till rörelsen, Lord Robert
Baden-Powell, bekymrade sig för att ungdomen i den tidens
Engelska industristäder drev omkring på gatorna utan
meningsfull sysselsättning och lätt förföll till lösdriveri
och kriminalitet. En vettig sysselsättning var vad de behövde,
ansåg han. Lord Robert Baden-Powell (BP) var till yrket militär
och därtill en naturälskare av stora mått. Under sin militära
karriär hade han vid ett tillfälle tvingats använda unga
pojkar till "ickebeväpnade" sysslor, t.ex.
rapportering, matlagning m.m. för att frigöra vapenföra män.
Han fann då att man kunde tilltro dessa pojkar mycket mer än
man på den tiden ansåg vara möjligt.
Naturen en trygg miljö
Ur denna erfarenhet sprang idén om Scouting
(scout = spanare). BP hade själv arbetat som spanare och på
detta byggde han nu ett program: samklang med naturen - att känna
naturen så bra att den upplevs som en trygg miljö istället för
som en osäker eller till och med hotande plats att vara på.
Detta krävde inhämtande av ny kunskap, ordning och reda och
organisation samtidigt som det var spännande och hela tiden
hade nyhetens behag. Dessutom utfördes all verksamhet i
organiserade grupper, "patruller", eftersom BP hade
klart för sig att en fungerande grupp alltid når ett bättre
resultat än en individ. BP var också en praktisk man som
trodde på att teori och praktik måste kombineras om en
varaktig inlärning skulle nås. Denna praktiska pedagogik,
"Learning by doing&", formulerades av den
amerikanske pedagogen John Dewey (1859-1952). Lord Robert
Baden-Powell lämnade armén som general och ägnade återstoden
av sitt liv till att bygga upp scoutrörelsen.
Brownsea Island och Scouting for Boys
År 1907 höll han det första scoutlägret på
Brownsea Island för ett tjugotal pojkar hämtade ur Londons
alla samhällsskikt. Ungefär samtidigt började han skriva på
den bok som skulle komma att heta Scouting for Boys. Då denna
gavs ut 1908 växte intresset för scouting rekordsnabbt i
England och resten av det brittiska samväldet, och Baden-Powell
(populärt kallad BP bland scouter) fann sig snart på heltid
engagerad i att åka runt och instruera nya scoutledare. Inom några
år skulle också scouting ha spridit sig runt om i hela världen,
även utanför samväldet.
Flickscouter - Girl Guides
Under denna tid blev tusentals flickor scouter
"på egen hand", något som BP inte räknat med. År
1910 organiserade hans syster Agnes ett centralt
flickscoutsprogram. Flickorna fick dock kalla sig guides istället
för scouts, och deras symbol blev en treklöver istället för
pojkscouternas lilja. År 1920 hölls det första stora
internationella scoutlägret, eller Jamboreen, i London. I
samband med detta utropades BP till världsscoutchef, och han
adlades 1929 för sina insatser i bildandet av scoutrörelsen
och blev Lord Baden-Powell. BP dog 1941 och ligger begravd i
Kenya.
Scouting kommer till Sverige
År 1909 fick en gymnastiklärare från Göteborg,
Ebbe Lieberath, av en slump tag i ett exemplar av Baden-Powells
färska bok om scouting. Han uppskattade det han läste så
mycket att han gjorde en svensk översättning och startade upp
egen scoutverksamhet. År 1912 bildade han Sveriges Scoutförbund,
och året därpå Sveriges Flickors Scoutförbund. 1911
bildades KFUM:s Scoutförbund och under 20-talet bildade nykterhetsrörelserna scoutförbund. Sveriges Scoutförbund och
Sveriges Flickors Scoutförbund slogs den 13 november 1960 ihop
till Svenska Scoutförbundet, SSF. 2012 bildade alla
scoutförbund Scouterna.
|
Scouting sprids över hela världen
Programmet blev som tidigare nämnts en succé
och Scouting spreds över hela världen. I dag finns scouter i alla stater med demokratiskt statsskick. BP:s
idé var enkelt uttryckt att fostra goda samhällsmedborgare
genom ett program som byggde på frivilligt deltagande av eget
intresse och syftade till att förbereda och lotsa ungdomen
"över
till vuxenvärlden". Denna idé ligger fortfarande till grund
för allt scoutarbete liksom grundstenarna i programmet.
Engelska riddarlagar förebild
Scoutmetoden består av följande delar:
Scoutlag och scoutlöfte
Scoutlagen utgör det grundläggande
förhållningssätt varje scout bör sträva efter
Patrullsystemet
Verksamheten genomförs i den lilla
gruppen, patrullen.
Lära genom att göra - Learning by doing
Scouten lär genom att delta i planering,
genomförande och utvärdering av verksamheten.
Symboliskt ramverk
Symboler och ceremonier används för att
skapa utrymme för eftertanke och reflektion.
Friluftsliv
Genom friluftslivet möter scouten i
patrullen utmaningar som leder till samarbete och kreativ
problemlösning.
Lokalt och globalt samhällsengagemang
Genom lokalt engagemang och
internationella upplevelser får scouten kunskap om och lär sig
ta ansvar för sina medmänniskor och samhället.
Stödjande och lyssnade
ledarskap
Den vuxne scoutledarens roll är att skapa
förutsättningar för scoutens utveckling genom att stödja,
tillåta och uppmuntra scoutens engagemang och eget
ansvarstagande.
|